Ihana opportunisti tuo kanahaukka, kunnon putkiaivoinen predatori! Kun Tarsigeriin iskee lajihakuun kanahaukan ja selaa kuvia läpi, saa pientä läpileikkausta talvimaiseman tappoagentin ruokavaliosta: viirupöllö, varis, lokki sp... Viirupöllö saaliina on hieno muistutus metsän petohierarkiasta. Siinä lyödään makoisasti korville kouluoppikirjojen ravintoketjukuvia, vaikka niissä kuinka erikseen huippupedoista mainittaisiinkin.
Vahinko, ettei kaikista tarjolla olevista kuvista riitä ainakaan minun silmäni saaliin lajia enää määrittämään. Nisäkkäitäkin on seassa, mutta miten lienee haaskojen laita, mahtaako kanahaukalle kelvata kylmä liha vai pitääkö saaliin olla itse tapettu?
Googlen kuvahaulla löytyykin paljon lisää ruokailupotretteja, joista lajikirjo kasvaa kannibalismiin saakka (
www.lintuja.net/Kanahaukka_tiedostot/image003.jpg), siis edellyttäen määrityksen olevan oikean. Lisäksi muistan kuvan, jossa kanahaukka kantoi sinisorsaa.
Huuhkaja taitaa olla samanlainen eli hurjempikin generalisti, jolle käy melkein kaikki itseään kevyemmät selkärankaiset. Kanahaukan en ole kuullut sentään pienjyrsijöihin seonneen, saati sitten sääkseen, jolle olen lukenut huuhkajan olevan käytännössä ainoa petouhka Suomessa.