Lunta ja pakkasta on saatu sitten viime kirjoittamani relilusti lisää. Tänään 22.1.2012 vietin koko päivän ulkoilun merkeissä muutamia lintupaikkoja samalla katsastaen.
Lumesta ja pikkupakkkasista huolimatta Hesassa on vielä vesistöjä auki; meri kaupungin edessä täysin avoin, joten linnuillekin löytyy vielä paikkoja piilotella uteliailta katseilta. esim. Töölönlahdella ja Vallilan Laaksossa talvehtivat sinisorsat näyttävät tulleen tutuille talvehtimispaikoilleen. Ei mitään ennätys lukemia, mutta sadoittain kuitenkin. Lajisto voisi kyllä olla kirjavampi:
haapana ja kaksi
tavia löytyi tänään.
Tapaus sinänsä on Koffin puistossa tähän päivään asti sinnnitellyt siipivikainen
västäräkki. Kävin itse paikalla ensimmäistä kertaa tänään. Puistoa peitti tasainen n. 25 cm paksu puhtaan valkoinen lumivaippa, jota stigoilla ja pulkilla pöllyttivät lähikulmien veijari vintiöt.
En uskonut västäräkin voivan elää moisissa olosuhteissa. Mäen laella on pensaisiiin kiinnitettynä muutamia ruokintapyttyjä, joiden kimpussa pörräsi varpusia ja tali- ja sinitiaisia. Olin jo valmis hyväksymään että västäräkki oli mennyttä. Säpsähdin kuullessani lumikasan takaa kantautuvan västäräkin kutsuäänen! Muutama asken ja pensaan juuressa näkyi tuttu pitkäpyrstöinen profiili. Västäräkki oli sittenkin hengissä. Mutta ei se kyllä mitään mieltä ylentävää katseltavaa ollut. Reppana vetelee viimeisiään...Sinänsä ihme että se oli yhä hengissä. Syitä näytti olleen kaksi: säännöllinen ruokinta ja mäen laella oleva lämmintä ilmaa ulos puhaltava tuuletushormisto jossa västäräkki voi viettää yöt.
Tapasin mäen laella ruokintaa pitävän mummelin. Lähden itse siitä, että on jokaisen oma asia haluaako ruokkia lintuja. Mummeli kummasteli kun paikalla käyvät lintubongarit eivät koskaan tuo linnuille ruokaa...Periaatteessa tuollainen siementen ja leivänmurujen syytäminen maahan taitaa olla järjestyssääntöjen vastaista; sen kuvan ainakin olen saanut, rottakeskuteluja seuratessani. Ilman mummoa olisi tämäkin västäräkki jo manalan majoilla ( jonne se kyllä muutenkin pian päätyy ). Tulipa samalla pohdittua, että missä on raflaavat mediauutiset kuoleman partaalla ollevasta kesälinnusta. Vai eikö västäräkki ole harjalinnun väärtti...Ihan sama...
Västäräkin näkeminen lumen keskellä on hämmentävä, epätodellinen näky.