Tringan retki Israelin Eilatiin huhtikuussa 2017

Tringan retki Eilatissa 19.-27.4.2017

teksti ja kuvat: Petro Pynnönen

19.4. klo 20 lähtö Helsinki-Vantaalta kohti Tel Avivia.
20.4. Tel Avivissa 00.30 ajallaan. Matkalla autolle parkkitalossa lensi sarvipöllö. Auto alle ja hotellille. Tai siis hostellille, Hostel Abraham. Ihan perus huone, hiljainen ja sopivan viileää. Vähän ennen kolmea pääsi nukkumaan, tosin uni ei tullut lainkaan. Talitiainen aloitti laulelun klo 5.59. Pikku kävelyllä ennen aamupalaa 6.45. Mukava lämpötila, ja eteläeurooppalainen tunnelma. Sepelsieppo näkyi kerrostalojen välissä (jäi lopulta retken ainoaksi). Aamupalan jälkeen pääsimme matkaan noin klo 7.30. Tie pohjoiseen ei löytynyt ihan suoraan, sekoilimme hyvän tovin Tel Avivissa, kunnes oli pakko yrittää MapsMe -sovelluksella. Joka sit alkoi lopulta toimimaan oikein hyvin! Vettä ostettiin reissuun 90l (ja sitä kului retkellä tasan sen verran). Hazoor-puistossa etsimme naamiokottaraista aika pitkään tuloksetta. Kaikenlaisia peruslajeja ja paikallisia villiintyneitä lajeja, kuten munkkiaratteja, kauluskaijoja ja pihamainoja. Siitä parikymmentä kilsaa Arsuf -nimiseen mestaan, jossa oli ollut mongoliankirvinen. Eipä näkynyt sitäkään. Lopulta pääsimme puolilta päivin Maagan Michaelin altaille, jossa meidän piti tosin olla jo aamulla. Altailla oli runsaasti peruskosteikkolajeja, ja yllättäen siellä oli pikkumerimetsoja, niitä näkyi viitisenkymmentä. Eipä ollut vielä viisitoista vuotta sitten. Altailla kuitenkin yllättävän vaisua, ja lähdimme sieltä jo parin tunnin pyörimisen jälkeen kohti etelää. Ajoimme Gal-oniin, jossa oli puolitoista vuotta pyörinyt liitokotka. No eipä pyörinyt just nyt, sen sijaan parikymmentä käärmekotkaa saalisteli, ja muutenkin kivasti petoja ja apuksia. Nähtiin mm. 2kv mehiläishaukka. Illaksi ajoimme vielä kibbutz Zeelimiin yöksi. Satavarma tornipöllökään ei ollut paikalla. Totesin illalla että tänään lähinnä sekoiltiin autolla paikasta toiseen eikä nähty oikein mitään. Jengi oli samaa mieltä 😉 Kymmenen jälkeen nukkumaan.

21.4. Yö meni nopeasti ja mukavasti, joitain tosin valvotti metelöivä nuorisoporukka. Lähdimme klo 4.30 kohti Nizzanaa. Nizzanassa olimme ennen auringonnousua Ezuzin kylän jälkeen tutulla palmulla. Heti kun sinne pääsimme, armeijan hummeri tuli ja nuoret neitokaiset tulivat sanomaan meille ettemme saa olla siellä. Emme oikein suostuneet heti lähtemään sieltä, ja he kävivät kovasti neuvotteluja siitä jonkun isomman kanssa, mutta lopulta saimme olla siinä kymmenen minuuttia. Emme nähneet kuin yhden kaukaisen aavikkojuoksijan ja meidän piti lähteä. Yritimme uudesta kohdasta Ezuzin kylän reunalta, muttei siitä nähnyt oikein mitään. Muutama kruunuhietakyyhky tuli juomaan maatalon pihaan. Pihassa kuhisi vuoripyitä. Toinen vanha hyvä mesta Nizzanan suoralla toimi paremmin, siitä löytyi 4 trappia ja kolme aavikkojuoksijaa. Paikalla on nykyään junanvaunu tarkkailukoppina. Todettiin se yleiseksi roskikseksi. Nizzanan altailla monenlaista pikkukivaa, kuten ruskosotka, sittis ja muutama hietakyyhky ja pieni parvi täplähietakyyhkyjä. Ajoimme Sde Boqeriin, jossa kaffetauko ja siitä viereiselle kanjonille. Hanhi- ja pikkukorppikotkia, arokotka, pikkukotka ja parhaana keltapäähaukka. Puistossa tuntui olevan jonkin verran mustapää- ja hernekerttuja, mutta leppälintua kummempaa sieltä ei löytynyt. Ajoimme suoraan Mizpe Ramonin lähelle wadiin, jossa piti olla rotkopunavarpusia. No olihan siellä lopulta kolme, joista yksi hieno koiras. Wadin kuumuudessa vastaan tuli pari nuorta miestä uimahousut yllään ja kyselivät, missä se järvi on? Toisella oli pyyhekin mukana. Sanoimme että oletteko aivan varmoja että täällä on järvi ja he olivat satavarmoja. OK… Wadissa kivasti aavikkopyitä ja -kerttuja, arabiantimaleita ja hieno hupputaskupariskunta. Itse asiassa aavikolla oli satanut kevään aikana niin paljon, että pieniä lätäköitä oli edelleen joka paikassa, eikä tuo uimapaikkakaan olisi ollut täysi mahdottomuus. Pikku pysähdys iltapäivän kuumuudessa Hameishar Plainsilla ja se oli nopeasti todettu epätoivoiseksi touhuksi. Ajoimme siitä suoraan yläkautta Eilatiin, jossa olimme vähän viiden jälkeen. Oven avaaminen oli järkytys, sillä lämpötila oli about neljäkymmentä ja pohjoistuuli tuntui suorastaan kuumalta. Menimme illalla tietysti North Beachille. Se olikin fiksu temppu, siellä oli mukavasti tiiroja ja lokkeja. Viimeinkin valkosiipitiiroja, 75:n parvi tuli mereltä ja istahti lopulta beachille. Touko löysi kaukaa poijuilta mustaselkäisen tiiran ja paikalle sattunut Noam Weiss tunnisti sen hetken pohtimisen jälkeen ohjasnokitiiraksi! Illallisen menimme syömään lähimpään kebabpaikkaan mutta se oli virhe, hirveän kuumaa ja varsin pahanmakuinen annos falafeleja. Pitakebab oli kuulemma hyvää. Kymmenen maissa nukkumaan.

Hupputaskunaaras Neqorotissa

22.4. Aamukuudelta tavattiin aulassa ja hurautettiin North Beachille. Vieno etelätuuli, silti hyvin hiljaista, ei oikein tapahtunut mitään, joten jatkoimme saman tien IBRC:n pihaan. Sielläkin hyvin hiljaista, puskat aivan tyhjiä. Anitas Lakella sentään pikkuhuitti. Kasin jälkeen aamiaiselle, joka olikin tavallisen mainio Kosher-aamiainen uppokeitetyillä munilla ja salaateilla. Nousu vuorille, jossa ei tosiaankaan näkynyt yhtään petolintua. Jatkoimme Sei’fim Plainsille, jossa olisi voinut olla kiuruja, mutta saldoksi tuli pari surutaskua ja aavikkotulkku. Hieno paikka kuitenkin. Päätimme ajaa suoraan k20:n altaille. Keli oli kova, +40C ja etelätuulta, joka tuntui kuumalta. Sisääntulon luona staijailimme aikamme, ja retkenpinnoja ropisi. Hiffasin vastarannalla punaisen kahlaajan, joka vetäisi esiin valtavan pitkän nokan. Tundrakurppelo! Tai ainakin kurppelo, sillä nämä kesäpukuiset ovat vähän vaikeita. Pakko se oli uskoa, kun omin silmin näki. Soitin Barak Granitille, joka kuulosti varsin yllättyneeltä… Me taas yllätyimme, kun Barak kertoi sen olevan Israelin toinen havainto, edellinen oli ollu -84 Tel Avivin lähistöllä! Eli Eilatin alueelle uusi laji, huh! En ollut oikein kartalla, ajattelin sellaista harvinaista puolisäännöllistä harvinaisuutta… No, pian alkoi bongareita valumaan, ja Itain saavuttua selvisi sekin, että Sachar Salev oli kuvannut linnun jo aiemmin, mutta oli luullut sitä punakuiriksi. Hauskaa oli olla mukana tällaisessa bongaustilanteessa, eipä ole tullut aiemmin nähtyä. Muutamia bongareita valui paikalle ja lintu oli koko ajan kaukana vastarannalla, joten me päätimme jatkaa matkaa. Siinä sivussa näkyi pari vihermehiläissyöjää ja isokirvinen. Päätimme yrittää nähdä altaiden pohjosiosassa olleen kaspiantyllin, mutta sekään ei ollut mennyt aivan putkeen, sillä lintu oli aavikkotylli. Juhlamielellä painelimme vielä North Beachille, jossa odotukset etelätuulen vuoksi korkealla. Tiiroja näkyikin kivasti, noin kahdeksan arabiantiiraa, ohjasnokitiira, sata pikkutiiraa, kuusisataa kalatiiraa ja hieno 160:n valkosiipitiiran parvi. Auringon laskettua piti lähteä hotellille, mutta huomasimme renkaan puhjenneen. Pienen ihmettelyn, soittelun ja kiroilun jälkeen lähdimme Toukon kanssa hakemaan takseja lähimmältä hotellilta. Kuskit olivat ihmeissään, mutta suostuivat sentään ajamaan paikalle. Toinen kuski sanoi, että hänellä on kompressori ja että hän voisi auttaa. Jos renkaassa on vain pieni reikä, se kestää ajaa korjaamolle. Hän kertoi lisäksi tien sinne. Toinen taksi lähti hotellille, ja me pumppasimme renkaan täyteen, jonka jälkeen ajoin sen huoltsikalle. Huoltsikan kaveri paikkasi sen viidessä minuutissa ja laskutti siitä 40 shekeliä eli noin 12 euroa! Kylläpä tuli hyvä mieli! Illaksi mentiin läheiseen kosher-pizzeriaan. Pizzassa oli juustoa, joten siinä ei siten voinut olla lihaa. Hyvää oli!

Kurppelo on pienempi kuin mustapyrstökuiri.

23.4. Aamulla tuuli oli jo kääntynyt pohjoiseen, silti North Beachillä oli kivasti lintuja. Ohjasnokitiira löytyi kaukaa tiiraparvesta, arabiantiiroja oli nyt jo kymmenen, nokiliitäjiä ja lepyjä näkyi pari. Aamiaisen jälkeen ajoimme vuorille petostaijiin. Muuttoa vain nimeksi, sentään pari sirovarpushaukkaa. Amerikkalainen vapaaehtoisstaijari Ted vinkkasi meille kalliosirkkupaikan, eli sen alemman staijipaikan. Siinä niitä lopulta lauleli parikin yksilöä. Kiva nähdä laji Eilatissa! Ajoimme sieltä taas k20 altaille, jossa kurppelo edelleen paikalla, ja nyt vähän paremmin näkyvissä. Lisäksi näkyi rantakurvi. Päätimme ajaa vaihteeksi Yotvataan. Siellä viljelykset aika kuivia, mutta eteläisellä pyöreällä pellolla oli vihreää ja heinät juuri niitetty. Lisäksi keskellä oli vettä, joka houkutti lintuja. Siellä olikin pientä kuhinaa, lapinkirvisiä ja keltavästäräkkejä. Muutama peltotulkku ja -sirkku, ruokokerttusia, naamiokyyhkyjä, pari lyhytvarvaskiurua. Paikalla oli pari brittiornia, jotka olivat juuri nähneet kivikkosatakielen muutaman sadan metrin päässä. No mehän mentiin paikalle. Pienen sekoilun jälkeen Touko löysi linnun lopulta ja ilo oli ylimmillään. On se hieno lintu! Iltasella yritimme nähdä kirjosiipikiurua dyyneiltä. Jordanian rajavartiat pysähtyivät ja kuvasivat meitä, mut toisaalta vilkuttivat iloisesti. Kiuru näkyi tosi kaukana dyynillä ja oikeastaan vain Touko näki sen. Jouko löysi hämmästyttävästi kolme idänkaulustrappia. Jälkikäteen selvisi, että ne ovat peräisin Jordanialaisesta istutuskampanjasta. Näillä ei renkaita näkynyt, tosin kaukanahan ne olivat. Päivällisen jälkeen oli suunniteltu menevämme lampun kanssa yöretkelle, mutta koska oli holokaustin muistopäivä, Yotvatan kahvila oli kiinni. Teimme pikapäätöksen ajaa Eilatiin syömään ja unohtaa pöllöilyt. Tiesin yhden italialaisen ravintolan, ja ajoimme suoraan sen pihaan. Onneksi, sillä sekin meni hetikohta kiinni ja kaikki muutkin Eilatin ravintolat olivat illalla kiinni muistopäivän takia. Britit kertoivat, että he eivät saaneet illalla ruokaa lainkaan koska oli pyhäpäivä. Hieno lintupäivä, jonka muistaa pitkään!

Kuulimme Yotvatassa kilsan päässä majailevasta Iraniasta, joten olihan se bongattava!

24.4. Aamulla lähtö puoli kuudelta Eilatin ylängölle. Britit olivat perhanat eilen nähneet siellä kaikki kiinnostavat kolme kiurulajia. He olivat olleet siellä aamukuudelta. No, nyt oltiin mekin ja kiurujahan alkoi kylmässä pohjoistuulessa löytymään. Ensin vain vilahduksina, sitten oikein hienostikin. Kirjosiipikiuruja, pikkuaavikkokiuruja ja loppumetreillä vielä pariskunta sarvikiurujakin. Onnistuneen komppauksen jälkeen paluu aamiaiselle. Matkalla huomasimme, että mehiläishaukkoja muuttaa kivasti, joten kiirehdimme aamiaispöytään. Laskeutuessamme huomasin aivan tien vieressä kun kettu ajoi takaa isoa ruskeaa ”koiraa”. Paniikkijarrutus, sillä sehän oli tietysti susi! Ryntäsimme ulos katsomaan. Susi lönkytteli jonkin aikaa tietä ylöspäin, kunnes jatkoi aavikkoista rinnettä ylöspäin ja piiloon. Ei niin pikaisen aamiaisen jälkeen takaisin vuorille, jossa nuori ranskalaistyttö oli laskemassa kivaa muuttoa. Paras rynnistys oli jo ohi, kun saavuimme paikalle, mutta silti näimme viitisen sataa sirovarpushaukkaa, pari arokotkaa ja muita petoja. Tuntui koko ajan, että olimme aina väärässä paikassa. Tuuli oli kova, vähän luoteen puolelta ja se painoi linnut alas melkein Eilatiin. Taas ajoimme k20 altaille, jossa kurppelo ja kurvi olivat edelleen paikalla. Altaiden jälkeen teimme kävelyn Holland Parkissa, jossa oli hyvin vähän muuttolintuja. Hotellin kautta syömään hotellin viereiseen Steak Houseen, joka oli retken paras ruokapaikka toistaiseksi. North Beachillä lepy, muutama arabiantiira ja nokiliitäjä. Iltahämärissä olimme k19 altaalla pitsihietakyyhkyjä odottamassa ja pariskunta tulikin aivan viereen juomaan. Hämärissä altaan päällä lensi vielä hauska lepattava sudenkorentolaji Brachythemis impartita. Sen jälkeen ajoimme vielä Yotvataan lampun kanssa etsimään pöllöjä tai kehrääjiä, mutta kylmä yö ei suosinut kehrääjiä, eikä pöllöäkään näkynyt. Vain pari kettua, pari kahlaajapääskyä, kynsihyyppiä ja kattohaikaroita. Huomenna on viimeinen kokonainen päivä Eilatissa.

25.4. Aamulla kuudelta taas duuniin, eli North Beachille. Heti perään menimme komppaamaan rajanylityspaikan pohjoispuolisen palmumetsän, koska siellä on kuulemma idänmehiläishaukka paikallisena. Metsikkö todettiin nopeasti hiljaiseksi ja siirryimme rengastusasemalle. Siellä rengastus tapahtuu nykyään aseman sisällä, ja aseman seinässä on luukku, joka avataan rengastuksen ajaksi ja jengi pääsee seuraamaan rengastusta vierestä. Samoin sinne on tehty uusi piilokoju, jota saa vuokrata 100NIS per nuppi. Reijo ja Kalle halusivat jäädä piiloon, joten aamiaisen jälkeen heitin heidät sinne ja me muut menimme vuorille, Low Mountainille. Siellä menikin petoja ja kiitäjiä tosi kivasti. Mehiläishaukkoja pääosa, sirovarpushaukkoja varapääosa, mutta mukana meni kaikenlaista kivaa, 16 eri lajia. Kymmenkunta arokotkaa, pikkukiljukotka, pikkukorppikotka, pikkukotkia, käärmekotkia, hiiri-, varpus-, niittysuo-, ruskosuo-, haara-, tuuli- ja sokereina pohjalla kaksi välimerenhaukkaa ja hieno idänmehiläishaukka! Lisäksi näkyi ilmeinen Pernisristeymä. Touko plokkasi pikkukiitäjän apusmassasta ja kalliopääskyjäkin näkyi kolme. Palasimme hotellille rengastusaseman kaupan kautta. Iltapäivällä käytiin nopeasti kurkkaamassa Egyptin rajalla, ja palattiin hotellille, jossa otettiin peräti puolen tunnin päivätirsat, retken ainoat. Mentiin viideksi North Beachille, jossa hiljaista lintumielessä. Paikasta on tullut levoton roskasakin telttakylä, jossa ei meinaa enää löytää paikkaa, josta nähdä merelle, saati että rannalla uskaltaisi levähtää mitään lintuja. Ei ihme, ettei riuttahaikaroita ole paikalla, onneksi tänään nähtiin yksi ohilentävä. NB:llä samat pari mukavaa brittiheppua, toisen nimi oli Paul Stancliff BTO:sta ja hän kertoi tehneensä töitä yhdessä Aleksi Lehikoisen kanssa. Lähetti terveisiä Aksulle. Illalla syömään samaan loistavaan Steak Houseen, jossa nyt koko porukalla ”viimeinen ehtoollinen”.

Mehiläishaukkojen seassa meni tällainen risteymähtävä yksilö

26.4. Lähtö klo 6.00 kohti pohjoista. Varsin kivuttomasti matkaan, tarkoituksena ajaa Kuolleen meren kautta Tel Aviviin. Aamu alkoi heikosti kun Hai Barin parkkipaikka oli lukittu, eikä mustaruostepyrstöä päässyt nyt oikein edes yrittämään. Yotvatan Cafe ei vielä seitsemältä ollut auki, joten jatkoimme aamiaiselle kauemmas. K101 baarissa aamupatongit naamaan ja etiäpäin. Hatsevan Field schoolin kasvihuonealueen läpi sekoiltuamme olimme viimein oikealla paikalla etsimässä arabiankerttua. 100 metriä käveltyämme ja nauhaa soiteltuamme yhdestä akaasiasta kuului sama laulu ja siinähän se! Vähän sekoilua lajinmäärityksen kanssa, kuten asiaan kuuluu. Hetken päästä Touko huusi että pöllö lentää, ja jostain akaasiasta oli tosiaan lähtenyt aavikkohuuhkaja lentoon! Se istahti kivelle josta sen kaikki näkivät, eikä riemulla ollut rajoja! Hyvä paikko yöretken hylsystä. Puskiin oli selvästi tullut muuttolintuja ja löysimmekin kirjo- ja lehtokertut, satakieliä, leppälintuja ja jonkin kerttusen. Matka jatkui kohti Kuollutta merta. Seuraavaksi pysähdyimme siinä juuri ennen Zohar junctionia olevalla kosteikolla tien oikealla puolella. Mukavasti lintuja, kuten 8 ruskosotkaa, mustapyrstökuiri, papyruskerttusia, smyrnankalastaja etc. Ei kuitenkaan retkenpinnoja. Seuraavalla kosteikolla tien vasemmalla puolella löytyi eteläpäästä tamariskivarpusia kuten pitikin. Samoin pari ruostepyrstöä. Päätimme jättää aikapulan takia Kuolleen meren, lyhytpyrstökorpin ja En Gedin väliin ja jatkaa suoraan länteen Zohar junctionista. Se olikin fiksu veto, sillä kun olimme juuri nousemassa ylös tasaiselle aavikolle, Touko pyysi pysäyttämään auton. Lähellä tietä lensi pari petoa, haarahaukkoja. Mä en niitä nähnyt vaan katsoin kauemmaksi jossa kaarteli iso kotka. Se paljastui munkkikorppikotkaksi ja se tuli lopulta suoraan päältä! Lisäksi paikalla lensi kaksi lyhytpyrstökorppia, neljä tavallista korppia ja nuolihaukka. Jatkoimme suoraan Mt Amasalle, joka on tunnettu kalliokirvispaikka. Aikamme sitä soiteltuamme, alkoi alapuolelta kuulua sen laulua ja Leena plokkasi sen sieltä lennossa. Munkkimme jatkui vaan! Muita lajeja mm. pikkupensaskerttu, rusotaskuja ja aavikkokerttuja. Sen jälkeen ajoimme Mäkkäriin syömään, ja jatkoimme matkaa vielä kerran Gal-oniin yrittämään liitokotkaa. Staijailimme ensin kylän vieressä, mutta koska siinä oli vain samoja tuttuja lintuja, vaihdoimme paikan vähän idemmäksi kukkulalle. Alue oli aidattu, ja siellä oli sonnilauma, muttei se meitä hidastanut. Kukkulalla oli sinirastas ja Jorma ja Reijo näkivät sininärhen. Käärmekotkia oli ihan tolkuttomasti, ja epäilemättä käärmeitäkin. Yhden ruskean päälle meinasin astuakin. Emoshakaali jolkotteli pellolla nisät roikkuen. Aivan viimeisillä valoilla etsiskelimme vielä sininärheä tieltä käsin. Punapäälepinkäisiä ja samettipääkerttuja oli paljon, ja retken viimeiseksi lajiksi Touko plokkasi vielä liitohaukan! Hurja päätös hienolle retkelle. Pakkailimme auringon laskettua tavarat kasaan tien penkassa ja vaihdoimme matkavaatteet ylle. Ajelimme suoraan kentälle, jossa bensiksellä oli hyvä tankata tankki täyteen ja palauttaa auto. Olimme tunnin liian aikaisin kentällä, sillä baggage drop aukesi vasta kolme tuntia ennen koneen lähtöä. Hyvin köykäiset kuulustelut ja pääsimme helposti koneeseen. Vain Touko joutui hieman aikaa selittelemään Malesian leimoja passissaan. Yhteensä näimme retkellä 208 lajia, joka oli hieman vähemmän kuin odotin. Kävimmehän kuitenkin ekana päivänä Maagan Michaelissa. Muuttavat pikkulinnut loistivat retken aikana poissaolollaan. Vasta viimeinen päivä oli selvästi pudotuskelipäivä, hieman pilvistä ja melko tyyntä.

Hietakyyhkykoiras

27.4. Yöllä 1.20 koneeseen ja kuudelta Helsinki-Vantaalla.
Retkellä mukana olivat: Jorma Knaapi, Leena Laitinen, Touko Torppa, Jouko Olkio, Reijo Mäihäniemi ja Kalle Sulkava. Oppaana Petro Pynnönen.
Lisää kuvia retkeltä löytyy Kalle Sulkavan blogista.